fbpx

Ellen is BACK!

  • Skrevet 9. september 2013

Er det noen som virkelig har forbedret formen og utviklet seg som atlet, så er det Ellen Elizabeth. Nå er hun klar for scenen, etter to år med pause i SUPERFORM!!

Av: www.bodymag.no, Foto: Julie E Tennes

Ellen Elizabeth Berg

En gang i blant får 24fitness besøk av Ellen, som kommer med tog fra Lillehammer. Ofte har hun glemt et eller annet viktig hjemme. Visakort, nøkler, billetter og tidspunkter er typiske ting hun ikke har orden på. Hun surrer og stresser med mobilen i hånden, mens hun prøver å få ordnet småkrisene sine. En ting denne unge jenta ikke har glemt og ikke surrer med, er treningen!

  • Navn: Ellen Elizabeth Berg
  • Bosted: Svingvoll (nord for Lillehammer)
  • Meritter: 5.pl NM Bodyfitness +163, 2010
  • Gym: Mudo gym og kampsport Lillehammer
  • Klubb: 24fitness
  • Alder: 22 år
  • Sivilstatus: Singel

Hva har du forbedret/jobbet med på fysikken siden sist du stilte? 

Alt har blitt bedre siden jeg stilte i fjor. Jeg har jobbet steinhardt et år etter å ha vært borte fra sporten i to år på grunn av sykdom (ME).

Hvilke muskelgrupper er du mest fornøyd med?

Jeg er nok mest fornøyd med ryggen.

Hva liker du best å trene?

Jeg liker best å trene rygg og skuldre. De muskelgruppene er nok mine favoritter!

Ellen Elizabeth Berg

Hvordan ser en vanlig dag ut hos deg fra du står opp til du legger deg, mens du er på diett?

Jeg er B-menneske og jobber kveld, noe jeg tror er en fordel på diett. Jeg har mulighet for å stå opp «sent» og får unnagjort trening før jobb, og det er litt deilig.

Når begynte du å trene med vekter? 

Jeg begynte sånn smått da jeg ar 16, for å supplere til ridning og klatring. Styrketreningen har nå tatt over for begge.

Har du lyst til å begynne å trene med vekter? Hos Gymgrossisten i Oslo får du kosttilskuddet du trenger for å bygge muskler!

Hvordan startet din interesse for fitness? 

Det startet med at jeg begynte å trene på Powergym i Haugesund. Der hang blant annet et bilde av Janne Moland sin rygg, og jeg sa «sånn vil jeg bli» og har vel egentlig jobbet mot «sånn» siden da. Jeg likte å trene tungt. Jeg har alltid syntes det var gøy å bygge og det har vært flere opp igjennom som har pushet på at jeg skulle komme meg på scenen.

Hvem har hjulpet deg i gang og inspirert deg?

Tommi Thorvildsen er et klart forbilde og en stor støttespiller på diett. Han er helt klart en person jeg ikke hadde klart meg uten! Han svarer på de dummeste spørsmlene, på stortsett de rareste tidene på døgnet, roer nervene dersom man skal stå og spinne i sitt eget hodekjør. Det var Ivar Harris på Powergym i Haugesund, var den første som satte opp treningsprogram for meg og den første som fikk meg innpå tanken om å stille. Han ga meg peptalk for god fremgang på trening.

Hvordan var livet før du startet å trene?

Ganske fullspekket med hest og stall, før treningen kapret den største plassen i hjertet og på prioriteringslista. Jeg har drevet aktivt med ridning i 10 år og jobbet i Danmark som unghestrytter, samt noe klatring, fotball, volleyball og golf.

Trenger du nytt treningstøy? Besøk Kostimport!

Hvilke konkurranser har du foran deg nå?

Nå står Stavanger Open og NM foran meg. Videre er planen å kvalifisere meg til Nordisk.

Vil du gjøre noe annerledes denne gangen?

Hehe, ja! Ikke drikke for mye vin backstage og være mer sikker i T-walken min (den var ingen høydare sist). Det meste er gjort annerledes denne gangen. Jeg spiser mer, jeg trener tyngre og jeg går mindre kardio.

Hvordan er nervene før konkurranse?

Som en berg og dalbane! Noen dager ingenting, andre dager litt småpanisk og føler at alt er håpløst, men sånn har de aller fleste det. Da er det viktig med en god coach som får hodet over på andre tanker!

Ellen Elizabeth Berg

Hva håper du på å få ut av konkurransen?

Jeg blir en erfaring rikere og forhåpentligvis blir jeg kjent med noen nye fjes. Jeg har blitt kjent med noen allerede. Og ikke minst, jeg kom meg tilbake opp på scenen, selv om legen sa for to år siden «trene tungt igjen, det kan du bare glemme». Jeg får bevist for meg selv, at jeg kan det jeg vil og det er det viktigste.

Hvordan ser treningen din ut?

Morgencardio 6 dager i uken a 30 min

  • Mandag: rygg
  • Tirsdag: bryst/skulder
  • Onsdag: ben
  • Torsdag: fri
  • Fredag: armer/baklår
  • Lørdag: skuldre

Hva har vært tøffest frem til nå?

Det har nok vært mit eget hode og dietten. Alt annet har gått etter planen stortsett.

Hva gruer du deg til? 

T-walk!  Jeg føler liksom ikke heeeelt at jeg har snøringa på det der.

Ellen Elizabeth Berg

Hva er de fem viktigste tingene i livet ditt? 

OH den er vanskelig…

Trening, venner, hundene, familie og…. MAT! – Jeg hadde nok heller ikke klart meg uten mobiltelefonen min…

Hvem vil du takke?

Jeg vil takke Tommi, for å være en fantastisk coach, Alf, som er verdens beste venn; uten hans hjelp hadde jeg nok ikke kommet meg på scenen i år. Lars for alle peptalks når jeg sliter og som har slepet meg med på trening for å terpe teknikk. Til slutt vil jeg takke min mor og min stefar som også har vært viktige støttespillere underveis.

 

Bodymag.no

Svar