Drikker du kaffe?

  • Skrevet 25. februar 2018

Vi fokuserer stadig mer på kostholdet vårt og hvordan det påvirker vår helse og velvære. I media florerer fakta og feilinformasjon om hverandre. Som så mange andre mat- og drikkevarer har effekten av kaffe og koffein blitt studert for å finne ut hvilke følger den kan ha for vår helse. Alt i alt viser funnene fra tusenvis av studier at et moderat kaffeinntak er trygt. Det kan til og med ha en del fordeler!

kaffebønner

av Jostein Rygge

Forskning har vist at mange av bekymringene rundt kaffe og helse er ubegrunnet, så fremt kaffen er filtrert. Uansett hvilken type kaffe du velger; filterkaffe, filtrert kokekaffe, pulverkaffe, koffeinfri kaffe, espresso eller cappuccino, så kan kaffe være en del av et sunt og godt liv.

Helseadvarsler mot nesten enhver matvare eller drikk har dukket opp i de siste årene. Når det gjelder kaffe har forskningen igjen og igjen vist at moderat kaffedrikking ikke går utover helsen. Denne forskningen omfatter undersøkelser innen hjertesykdommer, høyt blodtrykk, kreft, mage – og fordøyelsesproblemer.

Amerikanske og engelske retningslinjer for kosthold, ernæring og kreft finner ikke grunn til å advare mot normalt forbruk av kaffe i forhold til kreft.

Det er viktig at du koser deg med den kaffen du drikker, for alle vet vi at trivsel er viktig for helsen!

Antioksidanter

En nytraktet kopp kaffe kan gjøre mer enn bare å vekke deg til liv om morgenen – den kan til og med hjelpe kroppen din å bekjempe sykdom. Forskere har identifisert antioksidanter i både ”vanlig” og koffeinfri kaffe. Antioksidanter kan redusere nivået av de ødeleggende frie radikalene i kroppen, og dermed virke beskyttende mot kreft og hjertesykdommer.

Astma-anfall

Koffein har lenge vært kjent som et hjelpemiddel for astmatikere. Mange pasienter opplever at et jevnt, moderat kaffeforbruk hjelper til å redusere anfallene.

Beinskjørhet

Noen studier har antydet at koffein kan være en mindre risiko for beinsykdommen osteoporose, men i følge en nylig utgitt rapport fra myndighetene i England (”Nutrition and Bone Health”) er ikke dette tilfelle. Rapporten påpeker også at melk og vann er viktige bidragsytere til inntaket av kalsium. Derfor kan en kopp kaffe med melk til og med bedre beinhelsen.

Hjerte

Kaffe tilberedt på kaffetrakter eller filtrert ”for hånd” høyner ikke kolesterolnivået i blodet.
Noen forskere har rapportert at kaffedrikking kan øke nivået av homocystein som kan være en risikofaktor for hjerte/karsykdommer, men til nå er forskningen innen dette feltet så begrenset at det er for tidlig å trekke bastante konklusjoner.
Forskning har vist at koffein ikke forårsaker bemerkelsesverdige uregelmessigheter i hjerterytmen hos vanlig friske mennesker. Det forverrer heller ikke tilstanden hos de som har hatt hjerteinfarkt. Imidlertid, alle som har hjertesykdommer og som er spesielt ømfintlige for koffein, bør konsultere sin lege om mengden kaffe man bør drikke.

Koffeinmengde i ulike drikker

Hvor mye koffein det er i kaffen, kommer an på hvilken type kaffe som benyttes, hvordan den tilberedes, hvor sterk den lages og selvfølgelig hvor stor koppen er.

Nedenfor viser vi en oversikt over gjennomsnittlig mengde koffein i forskjellige typer kaffe og andre drikker:

Kopp / glass Koffein
Koke- og filterkaffe 1,5 dl 80-90 mg
Pulverkaffe 1,5 dl 60 mg
Koffeinfri kaffe 1,5 dl 3 mg
Espresso 0,35 dl 40 mg
Te 1,5 dl 40 mg
Coca Cola 1,5 dl 20 mg
Red Bull 1,5 dl 50 mg
Andre energidrikker 1,5 dl 20-25 mg

 

Koffeinstruktur

Koffeinmolekylets struktur

Koffein – vanedannende

Koffein forekommer naturlig i kaffe, te, kakao og sjokolade, og blir tilsatt i brus/”energi-drikker” og smertestillende medisiner. Effekten av koffeinet varer noen få timer. Noen merker den mer enn andre. F.eks. kan kaffedrikking om kvelden utsette søvnen. Andre kan reagere med å bli rastløse og spente hvis de drikker for mye kaffe eller te. Svært få reagerer imidlertid sterkt, og de fleste finner lett ut hvor mye koffein de tåler.
Helseeksperter regner 500 – 600 mg koffein per dag som et trygt inntak. Dette tilsvarer 6 – 7 kopper kaffe om dagen. Selvfølgelig vil mengden kaffe du drikker være avhengig av dine preferanser og følsomhet for koffein. Mange mennesker drikker mer enn anbefalt mengde uten bivirkninger i det hele tatt.

Det finnes ikke tilstrekkelig bevis for å påstå at mennesker som drikker kaffe eller andre koffeinholdige drikker blir avhengige av det, og koffein passer ikke inn i de medisinske kriteriene for avhengighet.

Kosthold

En kopp kaffe med skummet melk er så godt som kalorifri. Derfor er dette en drikk man kan nyte uten å ødelegge slankekuren.

Ømhet i brystene og godartede klumpdannelser har tidligere feilaktig blitt assosiert med kaffedrikking. En solid mengde forskning har vist at dette ikke er tilfelle. Brystkreft kan heller ikke forbindes med kaffe.

Magesår

Magesårpasienter trenger heller ikke å unngå kaffe, forutsatt at drikkingen ikke gir dem plager. Et godt råd vil uansett være å ikke drikke for mye av noen væske uten å spise regelmessig.

Nyre og gallesten

Kaffedrikking har vist seg å forebygge dannelsen av nyrestein. Det er også påvist at 4-5 kopper kaffe om dagen nesten halverer risikoen for å utvikle gallesten. Årsaken til redusert risiko ligger i koffeinet. Te eller andre drikkevarer med lavere koffein innhold reduserer ikke risikoen for gallesten.

Et av de siste funnene er at sjansen for å utvikle Parkinsons sykdom reduseres ved økende kaffeinntak. Best utsikter hadde de personene som drakk 5 kopper om dagen eller mer.

Svangerskap

Moderate mengder er ikke skadelig, verken for mor eller barn. Anbefalingen til ”The Royal College of Midwives” (jordmødre) i England sier at både gravide og ammende kvinner trygt kan nyte opptil 4-5 kopper kaffe om dagen.

Årvåkenhet / utholdenhet

De gode nyhetene om kaffe og helse er kaffens evne til å skjerpe vår oppmerksomhet og konsentrasjon. Kaffen hjelper deg å tenke klarere og den styrker hukommelsen. En kaffepause kan blant annet hjelpe deg å holde oppmerksomheten oppe under en lang biltur. I simulator har man fått demonstrert at de som fikk servert ”vanlig” kaffe før kjøring gjorde færre feil enn dem som fikk koffeinfri kaffe.

Studier har vist at det å drikke sterk kaffe foran en krevende fysisk prøve hjelper folk å holde ut lenger og utmattelsen kommer ikke så fort. Det synes som om koffeinet i kaffen setter fart på kroppens forbrenning, den forbedrer både den psykiske og den fysiske innsatsen.

Les mer om koffein på: Kan man dø av koffeinkick?

Referanser:

  • www.barista.no
  • www.ndla.no

Neglhuset   Bodymag.no

Svar