For deg som legger på deg i jula!

  • Skrevet 15. desember 2017

De aller fleste legger på seg noen kilogram i jula. Det kan være unødvendig — spesielt hvis du er en av dem som ikke får fettet av igjen og bare eser ut år etter år. Er det på tide med en sunnere jul? Å kose seg betyr nemlig ikke kun å spise alt man har lyst på. Å kose seg betyr å ha en koselig tid sammen med de man er glad i!

julemat

Av: Marika Lejon

Mange forbinder julen med mat — og bare nyter det uten å tenke på kalorier. Mange tenker at de skal slanke seg fra 1. januar. Et nytt år med nye mål og blanke ark. Dessverre får ikke alle av seg de kiloene de la på seg, og ofte blir jobben større og større for hvert år. Det trenger ikke være slik. Her er ti gode råd og huskeregler for deg som vil ha en sunnere jul!

1) Det er ok å spise ribbe og fet mat. Gjør det med god samvittighet, men husk at du ikke trenger mer enn en porsjon.

Les også: 7 villedende regler om slanking!

2) Kringler, kaker og sjokolade…hvordan ligger man unna? Sukker kan lett sette blodsukkeret på en berg- og dalbane. Blodsukkeret skyter i været og du spiser sikkert dette sukkeret i kombinasjon med mye fett i andre måltider i tillegg. Kroppen trenger verken så mye sukker eller fett, og energien blir enkelt lagret som fett på kroppen. Har du trent tungt før du spiser, vil mye sukker gå til glykogenlager. Men disse lagrene har begrenset plass, med mindre du tømmer lagrene med en hard styrkeøkt jevnlig. Hvis du har treningsfri i jula er det er ikke annet å gjøre enn å bruke hjernen din i stedet for hjertet. Å smake på en kake eller en sjokoladebit er helt greit, så lenge det holder å bare smake en bit! La fornuften styre deg. Det er mye sukker, mye fett og mye kalorier. Du trenger kun å smake hvis noen tilbyr. Du kan til og med si «nei takk»!

Les også: Glykogenlagre – Avgjørende for vekt og prestasjon!

3) Tren ekstra mye i jula. Ikke legg deg ned på sofaen! Etter hvert måltid er det veldig fint å ta seg en spasertur i raskt tempo eller en joggetur hvis du er sprek. BRENN de ekstra kaloriene du har spist. En kakemann kan inneholde opptil 300 kalorier — og mer hvis den er veldig stor. Å brenne disse 300 kaloriene vil kreve 30 minutter lett jogging.

Les også: Trener du i romjula?

4) Hvis du spiser mye fett i jula, spis da mindre karbohydrater. Spis mindre poteter, ris og brød eller kutt det helt ut. Bytt dette heller ut med masse grønnsaker.

julemat

Et eksempel på sunn julemat. Lite poteter, mye salat og fettfritt kjøtt og lite eller ingen saus.

5) Husk at det er kalorier i alkohol. Å drikke mindre skader ingen og å velge tørr vin i stedet for søte likører med masse sukker er en god idé.

6) Det å kose seg i julen betyr nødvendigvis ikke å spise så mye man vil og bare slappe av. Det er nemlig slik at folk som regel sier: «Ja, nå er det jul igjen. Masse fet mat, mye juleøl, noen ekstra kilo på magen og bare slappe av i soafen og se på julenøtter». Slik trenger det aldeles ikke være. Julen handler om å være sammen med dem man er glad i og du kan faktisk nyte julen på en sunnere måte.

7) Man kan lage sunn julemat! Hvis du selv ikke står for matlagingen, kan du jo tilby å lage mat du kan ha med på besøk. Du kan bake sunne kaker, bruke kjøtt med mindre fett og ta med lettrømme, lettmajones eller lavkarbo-brød selv.

8) Hvis alle andre rundt deg hiver i seg masse julekaker og snop, lag deg selv noe sunnere som for eksempel popcorn. Prøv å sette i gang at alle spiller spill sammen, slik at det blir en mer aktiv sosial atmosfære. Det er ikke like koselig å sitte å proppe i seg chips og marsipan rundt et bord, mens alle glaner på TV. Hvis dere akkurat har spist, hvorfor ikke ta en tur ut alle sammen?

9) Hvis alle er mot deg i ditt forsøk på å ha en sunnere jul — ikke la deg kue! Vis dem at dette er bedre. Neste år er du fin i fisken, mens de andre har gått hele året og tenkt på at de bør kvitte seg med det de la på seg. Det er opp til deg hva julen innebærer!

10) KOS deg i julen! Det er mye som er kos som ikke er mat. Brettspill, aking, turer i snøen og samvær med familie. Maten er bare noe som egentlig samler familien til bordet. Kosen er menneskene og samværet. Det er heller ikke noe vits i å spise så mye at du bare føler deg jævlig etterpå og må slite lenge etter med å få av deg alt igjen. Ta vare på deg selv!

GOD SUNN JUL!

Neglhuset   Bodymag.no

Svar