fbpx

Cocosa- Oljen som kan brukes til alt!

  • Skrevet 8. oktober 2014

Mange har sikkert fått med seg at Cocosa har blitt super-poppis! Er denne kokosoljen noe for deg kanskje? Den finnes med og uten kokossmak. Les mer om fordelene med Cocosa her og se hva kokosoljen kan gjøre for deg!

Tekst: Marika Lejon

cocosa

Cocosa kokosolje er økologiske kokosoljer som kan brukes til steking, baking, smoothies eller i kaffen. Cocosa er en optimal matolje på grunn av sitt høye innhold av mellomlange fettsyrer. Mellomlange fettsyrer tåler lys og varme uten å bli ødelagt. Velger du Cocosa kokosnøttolje til steking og baking eller som smøring på brødskiven, vil du få god balanse mellom omega 3 og omega 6. Mange livsstilssykdommer er ofte grunnet ubalanse mellom disse fettsyrene.

Kokosolje står i en særstilling på grunn av sitt høye innhold av mellomlange fettsyrer. Disse fettsyrene er delvis vannløselig og fordøyes derfor lettere enn annet fett. Du bør være nøye med kvaliteten! Det meste som tilbys av kokosnøttolje er ofte fremstilt av soltørket kokoskjøtt som lett utsettes for mugg. For å fjerne dette og annen forurensning må det omfattende raffinering/bearbeiding til, slik at mye av oljene herdes.

Kjøp Cocosa hos Gymgrossisten i Sorgenfrigata! Hos Gymgrossisten Butikk Oslo får du direkte hjelp og råd om alt innen trening og kosthold!

For deg som er på diett!

I følge produsenten er det helt individuelt hvordan dietter fungerer på folk. Det er jo riktig det. Noen trives bedre på lite fett og moderat med karbohydrater, mens noen fungerer best på lite karbohydrater og mer fett. Cocosa skal være bra uansett diett, nettopp på grunn av de mellomlange fettsyrene, som visstnok også skal øke evnen til å forbrenne fett. Å velge riktig type fett sammenliknes ofte med å velge riktige karbohydrater. Noen fettsyrer er bedre enn andre, slik  lavglykemiske karbohydrater er bedre enn høyglykemiske karbohydrater. Det gjelder altså å spise riktig type fett.

I følge produsenten av Cocosa-oljen er vi lite kjent med kokosoljen i Norge. Men vi har alle fått denne typen fett i oss, fordi morsmelken også består av mellomlange fettsyrer. Men hva er mellomlange fettsyrer egentlig?

Mellomlange fettsyrer

Vi har mettet, enumettet og flerumettet fett. I tillegg til å kategorisere fett slik, kan vi også kategorisere fettet etter dens lengde. Enumettet og flerumettet fett består for eksempel utelukkende av lange fettsyrer. Mettede fettsyrer kan deles inn i lange, mellomlange og korte fettsyrer. I norsk kosthold dominerer de lange fettsyrer, mens det i de tropiske miljøene er de mellomlange fettsyrene som dominerer. Dette skyldes bruken av kokosnøttolje, som består av 65 % mellomlange fettsyrer. De er lett fordøyelige, immunstyrkende og omsettes raskt til energi og varme i kroppen. Dette skal være gunstig for fettforbrenning.

Cocosa-dietten

Ved måling av oksygenforbruk og utånding av karbondioksyd, kan man se hvor raskt et næringstoff omsettes til energi i kroppen. Studier skal ha vist at mellomlange fettsyrer forbrennes mye raskere enn lange fettsyrer, og at det skal gi gunstig effekt på vektreduksjon. Mellomlange fettsyrer gir færre og mindre fettsyrer enn lange fettsyrer. Dermed er deres konklusjon at hvis du ønsker å redusere vekten, bør du gå for mellomlange fettsyrer, som du altså får i Cocosa.

Cocosa gjør deg vakker

Ikke bare slankere, men vakrere også. Det hevdes nemlig at oljen kan smøres på solbrent hud, såre barnerumper, hårkur og brukes som sminkefjerner. Du kan til og med bruke oljen som badeolje som vil gi deg myk hud og god lukt. Mange skjønnhetsprodukter inneholder kokosolje som hovedingrediens og huden skal visst ha svært godt av oljen.

Det er kanskje ikke så dumt å prøve Cocosa, i og med at du kan bruke det til både det ene og det andre. Det er ingen tvil om at kokos både smaker og dufter herlig — men husk at Cocosa også finnes uten kokossmak! Hvis den ikke funker på de overflødige kiloene, så kan du jo bare bruke den etter soling for å kjøle ned huden eller for å fjerne eventuell sminke. Eller bare for å myke opp huden? Badeolje høres jo også herlig ut. Hvis den i tillegg gir deg god duft etter et bad, så er det jo absolutt verdt pengene?>>>

Rippedhardcore_

Ikke bare positivt!

Ikke alle mener at Cocosa er så sunt. Den sammenlignes med palmeolje fordi de begge er vegetabilske oljer med høyt innhold av mettet fett. Palmeolje er verre en kokosoljen, men noen ernæringsfysiologer er skeptiske til for mye kokosolje. Dette er fordi det kan være negativt for kolesterolet med for mye mettet fett. Så lenge man ikke har problemer med kolesterol, hjertet eller kar, så skal imidlertid mettet fett og Cocosa være helt trygt og gi mange fordeler. Oljen har mange gode helsegevinster på flere måter. Hovedgrunnen til at palmeoljen er sett på som et fy-produkt er fordi bruken av den truer naturen vår. Palmeolje er verdens billigste olje, noe som gjorde den populær hos produsenter som brukte oljen i matvarer. Det store forbruket av palmeolje har ført til at regnskogen har blitt hugget ned i stor stil og dermed blitt truet. Palmeolje og kokosolje er i seg selv to sunne typer olje, men problemet oppstår når fettet herdes.

Herdet fett- Transfett

Herdet fett kalles for transfett. Transfett dannes når flytende oljer gjennomgår en delvis herding, som vil si at oljen utsettes for høy temperatur og høyt trykk, hydrogengass og en metallkatalysator. Delvis herding benyttes for å lage margariner med en fast konsistens. Harde margariner har gode bakeegenskaper, er billige og gir lang holdbarhet. Herdingsprosessen gjør at fettsyrene i oljen endrer struktur og dermed oppfører de seg annerledes i kroppen. Transfett kan føre til en rekke farlige sykdommer og sette kroppen i fare. Derfor er det helt greit å bruke palmeolje og kokosolje så lenge disse er av god kvalitet og ikke er herdet!

Les mer om transfett her!

Les mer om oljer og fett her!

Kilde: soma.no, kk.no, fedon.no og helseogkost.no

 

Bodymag.no

Svar