fbpx

Charlotte Mentzoni om debuten i Bikini!

  • Skrevet 16. desember 2013

Charlotte Mentzoni (23) fra Bergen debuterte i Bikini Fitness i år og havnet rett på pallen. Hun fikk bronse i både NM, Nordisk og på Stavanger Open. Magerutene hennes er det nok mange som la merke til på scenen, for en så stram og flott mage skal du lete lenge etter!

Charlotte Mentzoni

Meritter: 

  • 3. plass Stavanger Open 2013 Bikinifitness -163
  • 3. plass Norgesmesterskap 2013 Bikinifitness -163
  • 3. plass Nordiskmesterskap 2013 Bikinifitness -163

Gym: Crossfitsenteret (de siste ukene før konkurransen Nr 1 fitness)

Klubb: Team Bodytech

Alder: 23

Sivilstatus: Samboer

Charlotte Mentzoni

Når begynte du å trene med vekter?

Jeg har vært medlem av treningssenter siden jeg var 17, men frem til for 2 år siden så var det for det meste bruk av apparater, elipsemaskin og spinningtimer 1-4 ganger i uken det gikk i. Eneste mål var vel å gå ned noen kilo. Jeg hadde jobbet en stund uten å gå ned, så jeg tok kontakt med en personlig trener (Øystein Nigar) på det treningssenteret jeg da trente på. Jeg fikk et treningsopplegg og en kostplan og det skjedde store endringer. Da han sluttet på Sprek og Blid og startet opp crossfitsenteret rett ved siden av, fulgte jeg etter. Helt siden det har trening med vekter blitt en stor del av hver eneste dag! På Crossfitsenteret ble jeg utfordret, presset langt utenfor komfortsonen og ikke minst lærte jeg om trening på en helt annen måte. Det har aldri vært så gøy å trene som etter jeg begynte med crossfit.

Trenger du kosttilskudd til treningen din? Sjekk ut Gymgrossisten i Parkveien her!

Hvordan startet din interesse for Fitness?

Det hele startet da jeg begynte å følge bloggen til Kristine Weber. En rå dame med utrolig fysikk og ikke minst er hun jordnær. Hun har vært en utrolig motivasjon/inspirasjon til å få en sunn og sterk kropp. Jeg har lest utallige innlegg med kloke ord om Fitness-livsstilen og forhold mellom mat og trening. Det var etter å ha fulgt bloggen hennes at jeg ville stille. Planen var egentlig å stille i Bodyfitness, men det endte opp med Bikini Fitness til slutt. >>>

Charlotte Mentzoni

Hvem har hjulpet deg i gang og inspirert deg?

Jeg snakket med Øystein etter å ha begynt på crossfitsenteret om å kanskje stille i Fitness en gang i fremtiden og han ordnet meg et møte med Thomas Askeland. Da ble jeg med på en av poseringstreningene til Team Bodytech. Ida Markussen var den som hadde ansvar for jentene og hun ble den endelige personen som skulle hjelpe meg mot scenen. Hun har vært en helt utrolig coach og hjulpet meg med diett, målinger, posering og kardio. Utenom dette har hun vært en enorm støtte og vært der med oppmuntringer gjennom vanskelige og harde tider i oppkjøringen og hadde troen på meg da jeg trengte det mest. Ellers vil jeg også skryte av henne for at hun har holdt ut med meg. Enkelte dager kan jeg tenke meg at jeg har vært et mareritt som sendte 100 meldinger på en dag, både tidlig og sent, som oftest om småting som jeg lager mye styr av, som egentlig ikke er så viktig. Tusen tusen takk til Ida! Jeg er ubeskrivelig takknemlig for disse månedene og ikke minst at hun pushet/rådet meg til å delta i både NM og Nordisk (da Stavanger egentlig var den eneste konkurransen jeg skulle delta i). Dette førte til en enorm erfaring og plassering som debutant!

Trenger du Pre Workout for å booste treningen din? Sjekk ut Kostimport.no her!

Hvordan var livet før du startet å trene?

Jeg har alltid vært ganske aktiv. Jeg har vært litt innom dans og timer på treningssenter før jeg ble ganske betatt av Cheerleading som 17-åring. Der har jeg vært ganske aktiv. Det har gått fra 3-7 dager trening i uken hvor tre av disse var faste treninger og resten var frivillig og på eget initiativ. Jeg har opplevd mye og deltatt i mange nasjonale og internasjonale konkurranser. I 2011 ble jeg tatt ut til landslaget i Cheerleading og deltok samme år i VM i Orlando, det er definitivt noe av det største jeg har opplevd. >>>

Charlotte Mentzoni

Har du andre intéresser du holder på med?

Mye tid går til Crossfit, venner, samboeren, god mat, kos og film. Jeg har fortsatt en stor kjærlighet for cheerleading. Det tror jeg at jeg alltid kommer til å ha. Jeg er ikke aktiv lenger, men jeg er trener. Jeg begynte som juniortrener for fem år siden og ble etter hvert trener for seniorlaget (Åsane Seahawks). Det syntes jeg er utrolig kjekt og ikke minst er det deilig å fortsatt kunne drive med denne sporten uten å måtte være utøver. Ellers har jeg tatt et års pause fra Ergoterapi-studiene mine, for å studere ernæring, kost og PT på Active Education i Oslo annenhver helg. Jeg kan med hånden på hjertet si at skole aldri har vært så interessant før!

Hvordan er nervene før konkurranse?

Nervene før konkurransen var ute av kontroll. I hvert fall i Stavanger når jeg ikke visste hva jeg gikk til eller hvordan det var. Jeg var utrolig nervøs hele dagen, men de verste nervene kom da vi skulle samles backstage sammen med alle de andre konkurrentene mine. Jeg følte alle andre så utrolig bra ut i forhold til meg. Men jeg lærte etterhvert at bekymringer og overnervøse nerver ikke ville gjøre meg noe godt, så jeg la dem bort. I Nordisk hadde jeg mer følelse av at jeg gledet meg til å gå utpå scenen. Da var nervene helt rolige og avslappet. Det føltes godt! Men jeg skal ikke legge skjul på at det er endel nerver i sving før konkurransen.

Trenger du nye treningsklær? Sjekk ut Fixgear.no her!

Fortell litt om hvem som coacher deg og miljøet du hører til.

Ida Markussen fra Team Bodytech er den som har coachet meg. Jeg synes teamet er helt utrolig. Det er en helt fantastisk gjeng som har støttet meg og gitt meg oppmuntringer gjennom hele oppkjøringen. Jeg er overveldet av all støtten jeg har fått av dem. Alle er så imøtekommende og poseringstreningene er gøye. Jeg tror virkelig ikke at jeg kunne hatt det kjekkere med et annet team. Støtte, oppmuntring, motivering, deling av både positive og negative hendelser, sosiale settinger, latter og smil – absolutt slik et team skal være. Slik er det på crossfitsenteret også. Jeg koser meg veldig i begge disse aktivitetene. >>>

Charlotte Mentzoni

Hvordan ser treningen og dietten din ut?

Frem mot konkurransen så har det variert fra uke til uke både i trening og kost.

Trening: treningen den første måneden begynte rolig med fire dager morgenkardio og fem til seks CF-økter, etterfulgt av 30 minutter moderat kardio. Etterhvert som ukene gikk så økte morgenkardio og treningen, som tilslutt endte opp med morgenkardio, trening og kveldskardio hver dag.

Diett: Dietten begynte andre veien, med mye mat den første måneden for så å minske og minske etter ukene. Til slutt var det lite mat, men jeg vil ikke akkurat si at jeg var sulten på slutten eller hadde for lite. Magesekken var blitt vant til det. Dietten bestod av mer utvalg i begynnelsen som karbonadedeig, skyr, eple, proteinpulver, banan og ellers rene råvarer som; fileter av kjøtt, fisk og fugl, ris, poteter og grønnsaker. På slutten bestod dietten av mest mulig ren mat og den aller siste uken hadde jeg den berømte torskeuken! Til NM og Nordisk fikk jeg i tillegg litt kylling og ris den siste uken, noe jeg var veldig takknemlig for! Det er sant: man blir lei av torsk.

Hva har vært tøffest frem til nå med å konkurrere?

Det tøffeste vil jeg si har vært det psykiske. Det å holde fokus. Det å være sterk i tunge tider. Fokus på å ikke gi opp selv om du er trøtt i kroppen eller lei av maten. Hele tiden tenke positivt. Og ikke bli psyket ut av å se utrolig flotte formbilder av konkurrentene dine. Det var en stund jeg var nødt å slutte å følge/se på blogger og instagram-bilder, fordi jeg psyket med selv ut. Jeg skjønte ikke hvordan jeg kunne stille i en konkurranse mot dem. Jeg har i ettertid lært om hvor mye man kan oppnå ved å tenke positivt. Man orker mindre og klarer mindre hvis det er det man velger å tro.

En annen ting som har vært vanskelig er det å ha samboer. Vi har virkelig fått satt forholdet på prøve til tider. God mat om kveldene er et av kjennetegnene våre. Jeg har vært en skikkelig drittkjerring til tider. Vi ler godt av det nå i ettertid, men han har sagt det rett ut at han er glad denne perioden er over, og at lasagnen er tilbake i hverdagskosten.>>>

Charlotte Mentzoni

Hvem er din største inspirasjon?

Min største inspirasjon er Nathalia Melo. Hun har en sunn, sterk, gjennom- og veltrent kropp som ser fantastisk ut både på og utenfor scenen! De bikinijentene som inspirerer meg mest er de fra USA. De har veltrente kropper med en utrolig fysikk, som jeg ser opp til. Så har vi jo ikke minst vår egne verdensmester Christina Fjære.

Charlotte Mentzoni

 

Vi takker Charlotte for et hyggelig intervju og nsker henne LYKKE TIL videre!

Bodymag.no

Svar