Du må ikke svette og hardslite for å brenne fett!

  • Skrevet 28. november 2017

Tror du at du forbrenner mer fordi du svetter mye? Hvor mye du svetter er faktisk ikke avgjørende for forbrenningen. Det hevder Lars Nybo som er professor ved Institutt for idrett og ernæring ved Københavns Universitet.

svette og tårer

Du må ikke svette og hardslite for å brenne fett!

Svette betyr lite

Det er lengde og intensitet på treningen som gir utslag på hvor mye du forbrenner. Postdoktor Steen Larsen ved biomedisinsk institutt på Københavns Universitet støtter Nybo og mener at man svetter for å stabilisere temperaturen. Når svetten fordamper, kjøles huden ned, men man forbrenner ikke mer når man svetter.

Svetting krever lite energi

Det krever omtrent ingen energi å skille ut svette. Hvis man vil forbrenne fett, bør man vurdere treningsformen. En kort og høyintensiv økt øker stoffskiftet 24 timer etter treningen i høyere grad enn en normal utholdenhetstrening. Siden økten er kort vil man forbrenne mindre energi under selve økten, men likevel ha høyere stoffskifte i døgnet som følger. Intensiteten er en viktig faktor for hvor mye man forbrenner. Lav intensitet forbrenner mer fett i forhold til karbohydrater fordi man bruker fett som energikilde. Selvsagt må man se på hva man spiser og hvor mye man spiser hvis man er ute etter å forbrenne kalorier.

Utholdenhet eller mindre fett?

Høy intensitet er viktig for å øke utholdenhet, mens lav intensitet vil brenne mer fett. Ved høy intensitet bruker kroppen energi fra glykogenlagre for å hente energi raskt — dette er altså karbohydrater som er lagret i musklene. Disse trenger du når du skal løfte tunge vekter og det er derfor man også bør ta kardioøkten etter styrkeøkten. Etter en styrkeøkt tømmes glykogenlagrene og dermed tvinges kroppen til å bruke fett som energikilde når man tar kardioøkten rett etter styrkeøkten — så sant du ikke spiser eller drikker karbohydrater før du går kardioen.

Tørr med god samvittighet

Med dette i bakhodet kan du kose deg med god samvittighet på trening uten å svette eller kjøre så tungt at du nesten ikke klarer å puste. Hvis du velger å kjøre høyintensitetsøkter for å få høyere stoffskifte og forbrenne mer over lengre tid, så glem ikke at du også blir mer sulten. Spiser du mer, vil du kanskje ikke gå ned like enkelt. Å ha høy utholdenhet vil også gjøre at stoffskifte er høyere, så en god ide er å kjøre skikkelig hardt 2-3 ganger i uka, mens resten holdes på lavere intensitet. Når du kjører høyintensitet, så trenger du faktisk ikke holde på så veldig lenge heller. En populær måte å kjøre høyintensitet på er såkalt «gerilja-kardio» hvor du kjører så hardt du kan hvert fjerde minutt gjennom en økt på 12 minutter.

Du kan fint gå ned i vekt med lavere intensitet og mindre svetting. Husk bare også å spise riktig mat i riktige mengder.

Lykke til!

Kilde: forskning.no

Neglhuset   Bodymag.no

Svar