Biff bør spises på morningen for å bli rippa!

  • Skrevet 15. juli 2017

Biff er noe man vanligvis spiser til middag, men studier fastslår at det bør spises til frokost hvis du ønsker deg en vellykket deff, hvor du ikke går sulten. Kanskje lurt å få med seg nå som sommeren er i full sving!

Av: Marika Lejon

Joachim Fresvik-Santa susanna- BODYMAG.noModell: Joachim Fresvik

Denne studien kan kanskje hjelpe deg med å oppnå enda bedre sommerform. Den viser nemlig at du holder deg mett, så lenge du spiser mye proteiner på morningen!

I studiene ble deltakerne delt inn i fem kontrollerte grupper. Den ene gruppen spiste «vanlig» inntak av protein, den andre spiste høy-protein frokost, den tredje spiste høy-protein lunsj, den fjerde spiste høy-protein middag og siste gruppen spiste høy-protein likt fordelt over de tre måltidene (frokost, lunsj, middag).

De første tre dagene spiste alle gruppene nok kalorier til å kunne opprettholde kroppsvekten. Etter disse tre dagene ble de fem gruppene fordelt i fire nye grupper.

  • 1) Normalt protein-inntak i energibalanse: 11% protein, 64% karbohydrater og 25% fett. 0,8 gram protein per lbs kroppsvekt jevnt fordelt over måltidene og ingen egg eller tverrstripet vev (inkludert svin).
  • 2) Normalt protein-inntak , med restriksjoner på kalorier: 14% proteiner, 61% karbohydrater og 25% fett. 0,8 gram protein per lbs kroppsvekt jevnt fordelt over måltidene og ingen egg eller tverrstripet vev (inkludert svin).
  • 3) Høyt protein-inntak i energibalanse: 18% protein, 57% karbohydrater og 25% fett. 1,4 gram protein per lbs kroppsvekt og 15% av protein-total fra egg og svin.
  • 4) Høyt protein-inntak: 25% protein, 50% karbohydrater og 25% fett. 1,4 gram proteiner per lbs kroppsvekt. 15% av protein-total fra egg og svin.

Resultatet av denne studien viste at for dem som tilhørte gruppene der kaloriene ikke var begrenset, så hadde ikke plasseringen av proteinene i dietten betydning for å føle metthetsfølelse. For gruppene hvor kaloriene var begreset, så hadde protein-plasseringen derimot noe å si. De som spiste mest proteiner på morgenen, var dem som følte seg mettest de 15 neste timene etter måltidet. Det vil si at de som spiste lite kalorier, men hadde høyt protein-inntak til lunsj og/eller middag, ikke følte seg like mette som dem som hadde høyest inntak av protein til frokost.

Ønsker du å deffe deg ned i fettprosent, bør du altså legge proteinene inn hovedsaklig til frokost. Da holder du deg mett lenge!

Denne studien er hentet fra FLEX Magazine (april, 2013).

Neglhuset   Bodymag.no

Svar