Tror du at du beveger du deg nok?

  • Skrevet 4. februar 2018

Moderat bevegelse må til hver eneste dag for å være frisk og for å forebygge overvekt. Beveger du deg nok eller blir det mye stillesitting foran mobil, data og TV? Hvis du vil leve et friskt og langt liv bør du droppe skjermslaveriet og komme deg ut!

Beveger du deg nok?

VI BEVEGER OSS IKKE NOK OG SPISER USUNT

Det er kjent at vi ikke beveger oss nok i dag. Norge legger på seg mer og mer fett sammen med resten av verden. Grunnene er mange. Vi kjøper produkter med tilsatt sukker, vi har mindre tid og må ty til lettvinte og raske løsninger, vi spiser mens vi ser på TV/ surfer, porsjonene i dag er generelt mye større enn før, vi spiser mye mettet fett og vi beveger oss mindre. Å bevege seg forebygger overvekt og mange sykdommer. Mange tror det er nok med en liten langsom gåtur etter maten for å holde seg i form. Men anbefalingene krever mer enn som så. Skal du forebygge overvekt må du faktisk bevege deg med moderat/ høy intensitet hver eneste dag.

ANBEFALINGER FOR FYSISK AKTIVITET

Tilstrekkelig fysisk aktivitet bidrar til å forebygge sykdommer relatert til våre levevaner, som hjerte- og karsykdommer, benskjørhet og visse krefttyper. Daglig fysisk aktivitet anbefales derfor som en del av helsefremmende levevaner, sammen med et variert og godt sammensatt kosthold.

BARN OG UNGDOM

Barn og unge bør få mest mulig tid til fysisk aktivitet og være fysisk aktive minimum 60 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder og akkumuleres i løpet av dagen. Aktiviteten bør være så allsidig og engasjerende som mulig for å kunne utvikle alle sider ved den fysiske formen som utholdenhet, muskelstyrke, bevegelighet og motorisk ferdighet.

VOKSNE

Alle voksne bør være fysisk aktive med moderat og/eller høy intensitet (f. eks. hurtig gange) i minimum 30 minutter hver dag. Dette tilsvarer et energiforbruk på ca 630 kJ (150 kcal). Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder i løpet av dagen, f.eks. i bolker med 10 minutters varighet. Fysisk aktivitet utover denne varigheten og intensiteten vil resultere i ytterligere helsegevinst. Fysisk aktivitet i ca 60 minutter per dag med moderat og/eller høy intensitet ser ut til å være nødvendig for å forebygge vektøkning.

Det er nok bare å legge inn en time om dagen av din dyrebare tid, hvis du ønsker et langt, sunt og slankt liv. Da får du mer dyrebar tid til overs!

Kilde: Norske anbefalinger ernæring og fysisk aktivitet (sosial- og helsedirektoratet)

Neglhuset   Bodymag.no

Svar