Bevar musklene under ramadan!

  • Skrevet 10. juni 2017

Ramadan har startet og da er det ikke like lett å trene og spise slik man helst burde, for å bevare muskelmasse. Her kan du lese litt om hva du kan gjøre for å gjennomføre en ramadan uten å ødelegge for mye for trening og kosthold.

FutureFitness_India6

Spis riktig mat

Det som ofte er problemet i fastetiden er at det er så lett å overspise seg på usunn mat etter solnedgang. Dette er fordi man blir meget sulten og tørst. Da blir det til at man kaster seg over maten med en gang solen er borte. Det er lurt å spise med en gang fasten brytes om kvelden. Da spiser man ikke alt på en gang, men bare litt. Så kan man gjerne vente litt og deretter spise mer. For å ha mest mulig energi utover dagen, bør man spise mat som kroppen bruker lang tid på å fordøye. Spis mye fiber, grovt brød, grønnsaker, brun ris, havregryn, kjøtt, fisk og egg. Hvis du spiser mat som er lett å fordøye, altså med høy GI (glykemisk indeks), så vil du fort bli sulten igjen og blodsukkeret vil svinge.

Les også: Hva er insulin?

Hodepine og abstinenser

Hele dager uten mat og drikke reduserer arbeidskapasiteten og konsentrasjonsevnen. Arbeid bør derfor tilrettelegges på forhånd. En vanlig reaksjon er å få migrene eller hodepine de første dagene. Dette er selvfølgelig kroppens reaksjon på manglende mat og drikke, men kan også skyldes at man vanligvis røyker eller drikker mye kaffe. Hodepinen kan altså også være et abstinens-symptom. Ramadan er en fantastisk mulighet til å stumpe røyken. Siden det ikke er tillatt å røyke på dagtid, så er det meget god hjelp.

Les også: Nikotin og trener?

Periodisk faste

Du trenger absolutt ikke ødelegge formen din ved å gjennomføre ramadan. Periodisk faste er en svært populær diett-metode, som faktisk gjør at du kan komme i toppform, selv med perioder uten mat. I følge evolusjonslæren har mennesker aldri spist til faste tider, men kun når mat var tilgjengelig. Genetisk sett burde vi altså være bedre egnet til å innta en større del av maten i løpet av korte perioder, og så gå lengre perioder uten næringsinntak. Periodisk faste går ut på at man faster mesteparten av dagen, og så inntas dagens kalorier på kvelden i løpet av et tidsrom på 2-4 timer.

Når skal man trene?

Når det gjelder styrketrening, så kan du for eksempel trene rett før du skal spise. Kardio kan du også ta like før du skal spise. Om du ikke får tid på kvelden, så er det også mulig å ta treningen på morgenen. Etter noen timer med et godt måltid, vil du ha mer energi å gå på. Det aller beste er om du spiser et måltid etter solnedgang, trener styrke og spiser resten etter trening. Da bør du enten ha manualer hjemme eller et gym som er åpent på natten som ligger i nærheten.

Det er ingenting som trenger å hindre deg i å komme i din beste form. Alt som trengs er planlegging og tilrettelegging.

Lykke til og god ramadan!

Neglhuset   Bodymag.no

Svar