fbpx

Baby Building med høygravide Heidi Løvdal!

  • Skrevet 24. april 2013

Heidi Charlotte Løvdal er høygravid og er ukens atlet i Bodymag. Hun er gravid i uke 40 og den lille gutten kan komme når som helst. Vi fikk en treningsøkt med Heidi, på hengende håret. Her viser hun hvordan man trener med barn i magen!

Av: Marika Lejon

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Mange er redde for å trene når de er gravide. Heidi forteller om hvor langt man ka pushe seg på trening med barn i magen og gir dere jenter svar på det dere sikkert har lurt på omkring trening og graviditet!

Se treningsvideo med en treningsøkt av Heidi, så høygravid som man kan få blitt!

Innhold i video:

-Hacklift (0:16), stående knebøy (0:46), leg extesion (1:24), øvelser på ball (2:10), Push-up’s (3:54), bakside lår (4:21), hang-up’s (5:19), skulderpress (5:53), nedtrekk skuldre (6:30) og biceps (7:12).

Kan du fortelle litt om deg som atlet?

Jeg har holdt på som konkurrerende i mange, mange år i Norge og utlandet. Jeg har vært innom de aller fleste grener, utenom de nyeste som har kommet. Jeg har vunnet Norgesmesterskap i Bodybuilding, Fitness, Athletic Fitness og Bodyfitness. Jeg fikk også IFBB proffkort i Fitness. Jeg synes det er spennede å prøve nye ting og ikke bare holde meg til en gren. Jeg startet først med vanlig fitness med friprogram og styrkemomenter. Det er litt morsommere å prestere litt mer.

Første gang jeg jobbet under NM, så var du faktisk den første jeg intervjuet, da du vant overall i Bodyfitness i 2007. Du vinner alltid du?

Jeg debuterte i 1995 og har mange NM-titler bak meg. Etter NM i 2007 og VM i 2008, så har jeg ikke konkurrert. Man må gå for toppen, for å være motivert. Den formen jeg hadde under VM har nok aldri vært så bra, som den var da. Det hadde vært veldig gøy nå, særlig etter graviditet, å komme tilbake. Jeg har veldig lyst, men man må bare se hvordan det går. Nå etter graviditeten blir det ekstra motiverende å komme i form igjen.>>>

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Du har en 14 år gammel sønn og får nå din andre sønn. Jeg har hørt at kroppen responderer bedre på styrketrening etter at man har fått barn. Stemmer det?

Ja, jeg vet at veldig mange har blitt mye bedre etterpå. Man må ta det litt rolig etter man har født med tung styrketrening. Jeg har trent veldig jevnt frem til nå og så får man bare se. Rett etter fødsel kan man kanskje trene litt mer lett styrke og kondisjon, første tiden i hvertfall.

Hvordan er treningen din nå i forhold til før du ble gravid?

Det har vært litt opp og ned. Jeg lytter til kroppen. Det er kjempe viktig. I starten av graviditeten trente jeg mye mer variert. Mye kondisjon, dansing og styrke. Det er mest sånn helt på slutten av graviditeten, når magen har blitt så stor at den kommer i veien, at det har vært litt vanskelig å danse og sånn. Yoga og styrketrening kjennes ålreit ut å gjøre med stor mage, så jeg gjør egentlig alt jeg pleier å gjøre, men kjører litt lettere og unngår det som blir for vanskelig i forhold til magen. Jeg har bare droppet å trene mage for eksempel.

Hva annet er det som man skal være forsiktig med når man er gravid?

Man kan være litt forsiktig med slikt som hopp ut i sidene, i forhold til bekkenet. Og alt som gir alt for tungt buktrykk. Det er ikke noe poeng nå. Ellers all trening der det er risiko med fall, selvfølgelig.>>>

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Kjerringråd fra Heidi: 

Det finnes en spesiell yoga-stilling som skal hjelpe på å snu baby som ligger i seteleie. Den heter Indisk Bro og går ut på at man ligger på ryggen med to-tre store puter/ball under baken (slik at hodet blir lavere enn rompa). Du ser den i ball-øvelsene i videoen.

Hva med knebøy?

Jo, altså det går det! Man kan kjøre den helt til magen kommer i veien. Så har man jo hacklift og knebøy i knebøy-maskin som er super å bruke, som jeg har holdt på med hele tiden. Det er bare å trene litt lettere og at man alltid har stramme bekkenbunn, slik at man ikke får for mye bukpress. Hvertfall når man er stor. Da er det mye press på bekken og da har ikke alt for tung trening noe for seg.

Er det farlig å trene når man er gravid?

Veldig mange tror det og bare legger seg ned. Men det er jo absolutt ikke farlig. Har man ikke trent, før man har blitt gravid, så bør man kanskje begynne med hvertfall noe. En halvtime hver dag bør man hvertfall være i aktivitet.>>>

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Hvor ofte har du trent nå som du er gravid?

Jeg tar det veldig på dagsformen. Siste måneden har jeg tatt annenhver dag med å gå tur og trene styrke. Da holder jeg på litt over en time kanskje. Jeg trener litt mindre nå som jeg er gravid og jeg pusher meg ikke til det maksimale. Jeg har ikke løpt noe i det siste. Det er ikke så mange som trener slik som meg helt opp mot terminen, så man må bare lytte til kroppen. For meg er trening en naturlig del av hverdagen, så det ville vært helt feil å sette seg ned og vente.

Kan man løpe når man er gravid?

Ja, man kan løpe, men de siste månedene, så er det ikke behagelig. Magen blir så tung at løp og hopp bare vil slite på bekken. Da er det bedre å gå på mølle eller på tur i skogen. Det er gull! Mange kjenner at de får litt vondt når de er gravide og stopper helt å trene, fordi de tror det er fare for barnet. Men det er jo mange prosesser som skjer inne i kroppen, så man vil få smertene uansett. Jeg tror ikke jenter må være så redde for å røre på seg. Kjenn etter hvordan kroppen har det og er man usikker, så kan man gå og få hjelp av noen som kan veilede deg. Det at livmoren utvider seg kan føre til smerter, men det er helt naturlig og ikke farlig.>>>

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Det kommer som regel ikke i forbindelse med trening, men veldig mange blir så redde. Dermed blir de sittende i sofaen og får da vondt i ryggen. Får man da bekkenløsning, så blir man enda mer stillesittende og får enda mer vondt. Jeg tror at færre ville fått problemer med bekkenløsning, hvis de hadde holdt seg mer aktive. Trening er absolutt lurt å fortsette med når man blir gravid, av den grunn. Bekkenet skal løsne litt. Det blir løsere når man blir gravid. Man må passe på å holde seg smidig med stretching. Ikke bare styrke. Jeg tror det er vel så viktig. Man kan få muskelsmerter hvis man blir for stiv. Det er noe som ikke alle tenker på. Jo mer man vet om kroppen, desto lettere er det å vite hva som skjer og hva man kan gjøre. Det er bedre å gjøre noe med det og finne mer ut om det, i stedet for å bare legge seg ned, slik de fleste gjør. Da blir ikke ting noe bedre i hvertfall.>>>

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Så da kan man egentlig bare kjøre på?

Dette er også veldig individuelt. Hvis man ikke er vant til å trene, skal man ta det litt rolig med treningen. Men hvis man er vant med hard trening, så vil kanskje det som virker veldig tungt for andre, være lett for deg. Derfor kan man trene slik man er vant til, men bare ikke pushe grensene sine ytterligere enn til det nivået man vet at kroppen tåler. På slutten av graviditeten kan man trappe litt mer ned på intensiteten. Styrketrening er gull verdt. Det blir mye tyngde foran, så man trenger styrke i ryggen for å holde vekten. Dessuten kommer man seg mye raskere tilbake etter graviditet også, hvis man holder seg i form. Livmoren tar seks uker for å komme seg tilbake etter fødsel, så man bør ikke kjøre hardt i denne perioden og da bør man være forsiktig med hard diett på grunn av melkeproduksjonen og amming. Man bør tenke på kostholdet under hele svangerskapet. At man spiser litt sunt. Ikke tro at man kan putte i seg hva man vil, for dermed å kvitte seg med det rett etterpå. Det er ikke bra for kroppen eller melkeproduksjonen til babyen.>>>

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Hvor lenge synes du man skal vente etter graviditeten med å kjøre skikkelig hardt igjen?

Altså, man kan begynne å trene dagen etter fødsel, men da kanskje bare bekkenbunn-trening de første to ukene. Så kan man begynne litt mer med enkle matte-øvelser. Man kan vente til det har gått seks uker med å begynne å løpe og kjøre litt hardt igjen. Men igjen, man må føle på kroppen, for alle er så forskjellige. Noen er tilbake med en gang og andre bruker lang tid. Det er ikke smart å starte for tidlig.

Vi i Bodymag er veldig glade for at vi rakk å gjøre intervjuet med deg før barnet nå straks kommer ut. Vi ønsker deg lykke til med baby og gleder oss til å se det vakre lille vesenet! Han blir nok en sterk liten gutt med en sterk og smidig mor!

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Heidi Løvdal - BODYMAG.NO

Heidi Løvdal BODYMAG.NO

Heidi uten barn i mage!

 

Bodymag.no

  1. Så flott og viktig artikkel! Jeg har trent meg gjennom to graviditeter akkurat slik som Heidi beskriver her, og jeg er overbevist om at det er kjempesmart og bra for «mamma» å trene variert. Du ser supersunn og flott ut Heidi!

Svar