fbpx

Anneli Simonsen — Heller 16 rene år, enn ett med dop!

  • Skrevet 2. april 2016

Anneli Simonsen (33) har trent med vekter siden hun var 17 år gammel. På 16 år har hun klart å bygge en fantastisk fysikk. Hun vet at hun kunne fått drømmeresultater på kort tid, hvis hun hadde brukt anabole steroider. Dop er ikke aktuelt for Anneli. Møt en virkelig råsterk kvinne som straks konkurrerer i styrkeløft!

Anneli-Simonsen

Foto og tekst: Marika Lejon

  • Navn: Anneli Simonsen
  • Alder: 33
  • Bosted: Larvik
  • Gym: Stamina i Larvik og Fitness Express. Avancia når jeg er i Oslo.
  • Gren: Athletic fitness + roer på concept maskin. Debuterer i styrkeløft nå og OCR løp.
  • Klubb: Akkurat meldt meg ut og vet ikke hvor jeg skal videre.
  • Vekt off season: 69
  • Vekt on season: 62
  • Arbeid: Sykepleier som jobber innen rus og psykiatri, og noe på diverse sykehjem. Jobber alt for mye, 150-200%.
  • Yndlings diettmat: Litt av alt — variert kost. Blir fort matlei, men liker å spise all type mat. Spiser samme type mat «på» og «av» diett. Ekskluderer ingenting, kun mengden.
  • Motto:  Er det vilje er det vei.
Se video med Anneli helt i bunn eller trykk her!

Meritter: 

  • 5.plass Norway Open 2013
  • 3 plass SM (Sverige) 2014
  • 3. plass Norway Open 2014
  • 2. plass NM 2015
  • 3. plass Sandefjord Open 2015
  • 2. plass Oslo Grand Prix 2015
  • 2.plass Norway Open 2015
  • GULL i NM 2015.
  • 1. plass roing 500m individuell 2015, NM Concept. Vant på 1.34.8.
  • 1. plass roing 500m individuell 2016, NM Concept. Vant på 1.32.8.

Kan du fortelle litt om din bakgrunn og veien til scenen?

Ja, jeg begynte å trene med vekter da jeg var 17 år gammel. Jeg startet på et kroppsbygger-gym i Larvik og holdt meg til dette miljøet i et år. Det var litt trøblete hjemme på den tiden, så det var godt å ha tilhørlighet et sted og ha noe annet å tenke på. Jeg trente hardt og tung samtidig som jeg gikk på diett. Dette året ble veldig intenst. Etter hvert begynte jeg å tenke på å stille i konkurranse. Da jeg nevnte det på gymmet begynte de å mase om at hvis jeg skulle hevde meg i en fitnesskonurranse, så måtte jeg ty til doping. Det endte med at jeg sluttet på dagen og ikke lenger ville trene på det gymmet med de menneskene. Jeg begynte i stedet å trene for meg selv, og datt litt ut av opplegget mitt. Jeg flyttet til USA også, og i ca 10 år trente jeg på egen hånd. Det ble mest overkropp og spinning. I 2012 var det et veddemål med en venninne som gjorde at det ble konkurranse. Vi bestemte oss for at vi skulle komme i form og stille innen det hadde gått ett år.

Bodymag søker flere atleter som er rene og som vil stå frem som et godt forbilde. Ta kontakt med oss!

Fikk du hjelp av noen?

Ja, jeg kontaktet Line Marion Nielsen. Jeg var ikke kjent i dette miljøet i det hele tatt. Line fortalte at det kommer en ny gren til høsten. Vi ante ikke hva Bikinifitness handlet om på dette tidspunktet og hev oss med i denne nye grenen. Jeg var fem uker på diett og syntes i grunnen jeg bare ble tynn med store biceps. Da jeg kom på scenen fant jeg fort ut at dette ikke var min greie i det hele tatt. Det gikk et år og da debuterte jeg i Athletic Fitness. Det har jeg gjort siden. I fjor vant jeg NM.

Anneli-Simonsen4

 

«Med dop kunne jeg selvsagt fått til dette på ett år. Jeg ville heller valgt 16 rene år på å bygge muskler, enn ett år med dop og samme resultater.»

Du ønsker å være en klar anti-doping representant. Du er et bevis på at man kan utvikle store muskler uten å jukse. Hvor lang tid tar det å bli slik på en helt naturlig måte?

Allerede som atten-åring var jeg godt utviklet i muskulaturen. Jeg har bestandig hatt velutviklede armer. Spesielt bicepsen min dominerer veldig. Jeg er 33 år og startet med å løfte vekter som 17-åring. Det har gått 16 år. Jeg har trent jevnt og trutt i alle disse årene. De siste fire årene har jeg trent veldig dedikert og hatt klare mål om hva jeg skal utvikle. Det går sakte. Armer og overkroppen er stort sett greit. Det jeg ønsker å forbedre er rygg og spesielt bein/bakside lår. Dette har jeg altså jobbet med i fire år, og først nå begynner jeg å se at ting skjer. Likevel regner jeg med at det tar fire år til, før jeg får den fysikken jeg har lyst til å ha. Med dop kunne jeg selvsagt fått til dette på et år. Jeg ville heller valgt å bruke 16 rene år på å bygge muskler, enn et år med dop og samme resultater.

Hvor ofte trener du?

Jeg trener bena tre ganger i uken i hvert fall. Noen ganger med roingen, så blir det mer. Jeg har prøvd forskjellige ting for å finne ut hva som fungerer best. Å trene mindre enn dette synes jeg ikke gir meg særlig god fremgang. Jeg tåler mye trening og lytter til kroppen. Det handler ikke bare om utseende, men å bli sterkere. Det blir fort 5-7 økter i uken. Restitusjon er også viktig, så man må lytte til kroppen og finne ut hva som passer for en selv.

Den 9. april konkurrerer du i styrkeløft. Kan du fortelle litt om det?

Jeg er glad i å løfte tungt. Markløft og knebøy er jeg forholdsvis sterk i. Benk er jeg ikke så sterk i, men helt grei i. I Larvik henger jeg med ei som er veldig god i styrkeløft, så tenkte jeg å bli med å konkurrere jeg også. Mest for gøy! Vil bare gjøre så godt jeg kan og få noen godkjente løft.

Hva tar du i benk, siden du sier du ikke er så sterk i det?

Jeg har et ønske om å klare 70 kg i benk innen kort tid. Jeg har ligget stabilt i benk de siste årene og løfter mellom 60-70 kg.

Anneli-Simonsen2

Hva med markløft og knebøy?

150 kg i markløft og 125 kg i knebøy utstyrsfritt. Neste mål er 130 i bøy og 160 i mark. Det burde jeg klare til sommeren.

«Å stille i fitness med barn og familie, kontra det å ikke ha barn og familie — det er to helt forskjellige verdener. Du kan ikke sammenligne det.»

Så blir det NM til høsten?

Ja, NM i Athletic Fitness kanskje. Men da må jeg forbedre meg fra i fjor. Da vant jeg jo, så da vil jeg komme i enda bedre form. Jeg vet jo at det er flere som har lyst på gull, så hvis jeg skal bli med må jeg gå ALL IN. Det hadde vært gøy å ta gull en gang til. Da blir det en tøff sommer i så fall. Jeg har et barn på fem år og full jobb. Jeg har en svært tung jobb som gjør det vanskelig å tilrettelegge treningen. Jeg jobber 150-200% og også døgn. Noen ganger må jeg kjøre økter fem på morningen og noen ganger tolv på natta. Jeg vet at hvis du vil bli bedre, så må du kjøre på!

Mye tyder på at Anneli går for NM i AF til høsten. Hun har i etterkant av intervjuet sagt at hun utvikler seg enda og vet godt hva hun må gjøre for å bli enda bedre til høsten. Hun sier hun aldri har vært 100% med form og prestasjon på scenen, og at hun har hatt mye å hente her. Nå er situasjonen slik at hun mener hun vil være på plass til NM. Motivasjonen hennes er på topp.

Anneli-Simonsen5Hvor mye kalorier trenger kroppen din for å klare alt dette?

Jeg er 174 cm høy og veier 69. Jeg veier 62 på scenen. Jeg har en basalforbrenning på ca 1650 kalorier. Å ligge på mellom 2000-2500 kalorier, det fungerer for meg. På diett føler jeg at jeg må ganske lavt for å få i gang fettforbrenningen. Da ligger jeg på rundt 1500-1600 på diett. Noen dager kan jeg ligge på mer og andre dager må jeg pine meg enda lenger ned for at det skal skje noe. Det kommer også an på aktivitet og hva man rekker å trene. Jeg skulle gjerne fått til mer kardio og flere treningsøkter. Men livet er ikke slik når man har jobb og barn. Da må man bare gjøre det beste ut av det. Å stille i fitness med barn og familie, kontra det å ikke ha barn og familie — det er to helt forskjellige verdener. Du kan ikke sammenligne det. Dette skal ikke gå ut over barn. Det er ikke lov å være trøtt og sliten. Da må man heller svelge noen kameler. På NM i fjor var jeg drittsliten og hadde dattera mi på mange av de tyngste dagene. Da var det ofte jeg gråt etter hun hadde lagt seg. Jeg var så utslitt. På en deff skjer det også mye med følelsene dine. Medaljen har en bakside. Det koster ganske mye å komme dit.

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Hvorfor er det verdt det for deg?

Jeg vet ikke. Jeg tror jeg er en sånn type som må ha noe å henge meg opp i. Jeg trenger noe å ha mye fokus på og gjøre det 110%. Ellers blir jeg rastløs og kjeder meg. Jeg er bare skrudd slik sammen. Livet mitt går i jobb, trening og datteren min. Det blir lite sosialt.

Hvordan er det for deg som er ren å være oppi et miljø med mye dop?

Ja, det er mye dop i miljøet. Jeg er veldig klar på at jeg ikke vil dømme noen for det de velger å gjøre. Jeg ser ikke ned på dem. Jeg synes mer synd på dem, enn at jeg ser ned på dem. Det er ikke aktuelt å dope meg. Jeg hadde ikke vært like stolt over meg selv, hvis jeg skulle jukset for å komme dit.  Selv velger jeg å ta avstand fra det. Jeg vil ikke ha noe med det å gjøre. Hvis jeg blir slått av noen som jeg vet har brukt dop, så ser jeg ikke på dem som en verdig vinner. Det er jo heller ikke sunt, verken for psyken dems eller den kroppslige helsen.

Anneli-Simonsen1

Hva vil du si til slutt til de som tenker på å stille?

Velge folk i ryggen som har sunne holdninger og som vet at det går an stille i en konkurranse uten å jukse. Du må bare ha tålmodighet.

Vi ønsker Anneli LYKKE TIL i sine konkurranser og håper flere vil stille som et godt forbilde for en et rent fitnessmiljø!

Anneli-Simonsen

Bodymag.no

Svar