Trene med skade?

  • Skrevet 15. august 2017

Forskning viser at du fint kan trene selv om du har skadet deg. Hvis en muskel svikter, så støtter en annen. Les mer om hvordan du kan takle en skade bedre!

Tekst/foto: www.bodymag.no

IMG_6269 (1)

Du har sikkert sett det flere ganger på TV. En sportsutøver får en skade på baksiden av låret og fortsetter å spille med et halvskadet kne. Du tenker kanskje at hvis en muskel virkelig er ødelagt, så burde man kanskje ikke bevege den mer? Det kan man faktisk og nå har danske forskere funnet ut hvorfor.

Friske muskler tar over

Ømme muskler får andre muskler i området til å utføre det harde arbeidet. De friske musklene avløser ganske enkelt de skadede. En ny undersøkelse fra Aalborg Universitet viser at muskler snakker sammen gjennom nervesystemet, og at de ulike musklene kan overta hverandres funksjoner.>>>

Hvis du skulle være uheldig å skade en muskel, så skal du absolutt fortsette å trene. Hovedregelen er at du skal finne andre måter å bevege den skadede delen av kroppen, men på en måte som gjør at det ikke er smertefullt. Smertefullt vil da si at du gjentar en bevegelse som er så vond at du føler at du risikerer å gjøre vondt verre. Om du kjenner skaden, men føler at du håndterer den ved å være forsiktig, kan du føle deg trygg. Men er du usikker, bør du ta kontakt med en spesialist før du belaster skaden mer.

IMG_6263 (1)

Den nye kunnskapen vil brukes til å forebygge skader i forbindelse med gjentatte eller ekstreme bevegelser i muskler. Tanken er at man skal trene kroppen i stillinger og posisjoner som man ellers bare kommer ut i en sjelden gang. Det handler om å få kroppen til å bygge ut repertoaret sitt. Slik blir vi sterkere i musklene omkring hovedmuskelen. På denne måten kan vi unngå å få skader. Dette betyr i all hovedsak at man styrker muskelfibrene rundt hovedmusklene. Man blir sterk av trening i eksentrisk arbeid fordi det gir flere såkalt «raske fibre». Eksentrisk trening er en treningsform der muskelen trenes mens den forlenges (= arbeider eksentrisk), det vil si når du går ned i for eksempel en knebøybevegelse. For å komme opp igjen i samme øvelse, må muskelen arbeide mens den trekker seg sammen; dette kalles konsentrisk trening. Eksentrisk trening gir raske fibre og gjør musklene flinkere til å omstille seg. Det betyr at man blir sterkere, men musklene i seg selv blir ikke større.

Alt i alt betyr dette at for å forebygge skade og tåle mer, så bør du trene mye konsentrisk. Når du da skader deg, vil alle de raske fibrene hjelpe deg med å klare øvelsen, selv med skade uten å forverre den.>>>>

Studien fra Aalborg universitet gjør at forskere begynner å flytte fokus vekk fra den enkelte muskelen eller det enkelte leddet som blir skadet. Nå ønsker de å se på hvordan skaden henger sammen med hvordan hele kroppen beveger seg.

(Resultatet av undersøkelsen er offentliggjort i onlineversjonen av tidsskriftet Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports).

kilde: forskning.no

Neglhuset   Bodymag.no

  1. camilla says:

    noen tips til trening med vond skulder? har vondt i dra øvelser som nedtrekk, roing osv. kan fint løfte over hodet og ut til siden. tror jeg har overbelastet etter mye ryggtrening. stiv skulder og vondt nedover på baksiden av armen.

    • Andreas says:

      Baksiden av armen (triceps) kan være for stiv?
      I mange tilfeller hjelper det å tøye… Om du har problemer med skuldrene ville jeg tøyd mest på bryst og armer (fordi ofte er f.eks. brystmusklen for stiv som gjør at du får en dårlig holdning på skuldre som igjen fører til «feiltrening»), samt unngått pressøvelser (skulderpress, arnoldpress, skråbenk etc.).. konsentrer om å ha god holdning når du trener rygg med godt sammentrukne skulderblader og brystet langt frem med stort spenn på brystmusklene 🙂 (Antar at du får en stikkende smerte i fremre delen av skulderen når du kjører sittende roing?)

  2. Andreas says:

    Camilla: Høres ut som du har tøyet for lite? 🙂

    Innlegget: Dette må jeg være en spøk? Ett så udefinert innlegg som sier «Tren selvom du har vondt eller er skadet»..?
    Muskler som kommuniserer og støtter muskler som er ødelagte er kjent som Agonister (er med på å utføre samme jobb som primærmusklen du evt. trener) om jeg ikke husker feil, og at de tar over når enkelte muskler ikke fungerer er ikke «ny forskning fra Danmark»..

    Det blir jo det samme som å si: «om du utfører øvelsene feil så er det skikkelig bra for da trener du de agonistene istedetfor den musklen du ønsker!!».

    Dette blir for vagt, og det oppfordrer uerfarne folk til å trene med skader som kan påføre ytterligere skader.. Anbefaler dere å slette innlegget. Hadde det vært i USA så hadde dere blitt saksøkt av første tulling med avrevet muskel som leste innlegget deres..

    Jeg er med på at man kan kjøre beinpress med brekt hånd eller vondt i nakken.. Men dette kan misstolkes; folk med senebetennelse i skulderen bør ikke trene skulderen, men la den hvile.

    Definer innlegget deres, eller slett det, for dette var alt annet enn proft 🙂

  3. Benedicte says:

    Jeg knis stakk meg selv i venstre håndledd ved et uhell vel og merke for et drøyt år siden!! Armen var ubrukelig og jeg hadde verken følelse i hånden og kunne ikke lee på tommel og pekefiner på nesten 7 uker! Etter et kort besøk hos legen hvor jeg viste min bekymring fikk jeg klar beskjed om at armen var ganske ødelagt og at jeg uligens hadde en stor nerve skadet, jeg måtte opereres og ville være sykemeldt uten mulogheter for særlig styrketrening ui godt over 1 år.
    Den beskjed kræsjet veldig med mine planer om å trene meg opp til å konkurrere i enten bikini fitness eller bodyftness og derfor ble jeg fast bestemt på at jeg skulle ikke ha noe operasjon. Den armen skulle fungere igjen med en gang! Jeg satte i gang med forsiktig trening så godt jeg kunne og de første ukene var et rent smerte h****!! Men nå står jeg her 1 år senere over 20 kg lettere, armen er ikke operert, men ble frisk takket væe styrketrening. Det gjør fortsatt utrolig vondt til tider, men etter godkjenning fra diverse leger kan jeg bare trene på! Å trene med skade hindrer ikke meg i å nå målene mine!!

  4. Chriss says:

    Hei, jeg har en langvarig Lyskeskade, har ikke gjort noe på 5 uker.
    Hva anbefaler du gjøre. Hvis jeg jogger gjøre det ikke vondt mens jeg jogger bare etterpå.

Svar