7 tradisjonelle dietter med effekt!

  • Skrevet 23. november 2017

Vil du lage litt plass til julematen? Her har du oversikt over syv tradisjonelle dietter som påstår å ha garantert effekt. En diett passer ikke for alle og det gjelder å finne en diett som passer bra i forhold til eventuelle sykdommer, vaner og mål man har.

Av: Marika Lejon

Mage

Tilpass dietten etter dine mål!

Som du kanskje har lagt merke til, så har alle eksperter sine råd når det gjelder vektreduksjon. Man kan blir svært forvirret over alle de forskjellige rådene som dukker opp her og der. Her har du sju tradisjonelle dietter som har dokumentert effekt. Husk at flere av disse diettene ikke egner seg dersom du trener mye. Hvis du driver mye kondisjonstrening, vil det for eksempel være en svært dårlig idé å starte en faste-kur eller pulverdiett. Det kan rett og slett bli helseskadelig. Trener du mye med vekter, bør du velge en diett med nok proteiner. Musklene trenger proteiner for å både vokse og opprettholdes.

Om du ønsker å redusere muskelmassen, kan du derimot velge en diett med lite proteiner. Når du velger diett er det viktig å vite hva ditt konkrete mål er. Skal du kun ned i vekt på kort sikt fordi du skal ta bilder, stå på en scene eller lignende, så kan du gjerne velge en diett som gir rask vektreduksjon. Ønsker du varig vekttap, bør du velge en diett som gir vekttap over lengre tid.

Dette er en grov oversikt over sju svært vanlige dietter. Husk at de finnes i flere varianter. En typisk kroppsbygger-diett faller nok mest inn under kategorien «GI-dietten«, men med variasjoner. Det er mange muskel-entusiaster som har oppnådd god effekt med fettdietten, som har høyt inntak av proteiner, men den anbefales ikke å følge over enn lengre periode enn 6-12 uker.

Alle former for vektreduksjon bør gjennomføres i samråd med fastlege eller sertifisert kostveileder/ernæringsfysiolog!

Fettdietten

  • Høyt inntak av fett og proteiner og svært lavt inntak av karbohydrater
  • Kjøtt, fisk, fugl, egg, oljer, nøtter, mandler og grønnsaker
  • Gir vekttap på 0,5-2 kg per uke
  • Anbefalt varighet er på 6-12 uker
  • Helsemessig er denne dietten under diskusjon, men effekten av vektreduksjon er dokumentert
  • Egnet for overvektige, svært overvektige og personer med diabetes type 2/insulinresistens som vil redusere vekten raskt
  • Bivirkninger som kan oppstå er oppstemthet, hodepine, kvalme, fysisk tretthet, treg mage, forstoppelse og nyrestein

GI-dietten

  • Moderat med fett (enumettet og flerumettet), moderat høyt protein og moderat redusert karbohydarter med vekt på lav GI
  • Kjøtt, fisk, fugl, egg, oljer, nøtter, soya, grønnsaker, belgfrukter og grovt rugbrød
  • Gir vekttap på 0,5-1 kg pr uke.
  • Anbefalt varighet er minimum 6 uker for å oppnå effekt
  • God dokumentasjon av diettens effekt på blodsukker og insulin
  • Egnet for ovrvektige, svært overvektige og pasienter med diabetes type 2/insulinresistens som vil redusere vekt i moderat tempo
  • Bivirkninger som kan oppstå er hodepine, kvalme og fysisk trøtthet

Fiberdietten

  • Moderat med fett (enumettet og flerumettet), vanlig proteininntak og høyt inntak av karbohydrater med vekt på fiber
  • Hjemmelaget mat av kjøtt, fisk og fugl med kli, oljer, nøtter, mandler, brun ris, poteter, grønnsaker, belgfrukter, grovt brød, kornblandinger, rikelig med frukt og juice, melk og melkeprodukter
  • Gir vekttap på 0,5-1 kg pr uke.
  • Anbefalt varighet for å få effekt er på minimum åtte uker
  • Godt dokumentert når det gjelder kolesterol
  • Egner seg for overvektige som ønsker å redusere vekt i moderat tempo
  • Bivirkninger som kan oppstå er luft i magen og oppblåsthet

Lavkalori-dietten

  • Lavt inntak av fett, moderat forhøyet proteininntak og høyt inntak av karbohydrater
  • Variert og allsidig kosthold som tilpasses etter egne vaner
  • Gir vekttap på 0,5 kg-1 kg pr uke
  • Anbefalt varighet er minimum 6-8 uker for effekt
  • Godt dokumentert effekt på vektreduksjon
  • Egner seg for overvektige som vil oppnå reduksjon i vekt i moderat tempo og som ønsker et kosthold basert på egne vaner
  • Ingen bivirkninger, så lenge kostholdet er variert og allsidig

Frukt- og grøntdietten

  • Moderat inntak av fiber og balansert inntak av proteiner og karbohydrater (både vegetabilske og animalske kilder)
  • variert og allsidig mat innenfor et lakto-ovo-vegetarisk kosthold
  • Gir vekttap på 0,5 kg i uken
  • Anbefalt varighet er miinimum fire uker for å få effekt
  • Dokumentert effekt for helse og vekt
  • Egner seg for overvektige som ønsker et vegetarisk alternativ
  • Bivirkninger som kan oppstå er mangel på vitaminer og mineraler, om kosttilskudd ikke tas

Faste

  • Ubetydelig inntak av energi og minimalt inntak av karbohydrater og salter
  • Kun drikke
  • Gir vekttap på 3-5 kg
  • Anbefalt varighet er ti dager
  • Dokumentert effekt på kortvarig vektreduksjon
  • Egner seg for overvektige som ønsker rask vektreduksjon
  • Bivirkninger som kan oppstå er svimmelhet, tretthet, hodepine og fysisk slapphet

Pulverdietten

  • Ekstremt lavt energiinntak, men som dekker alle essensielle næringsstoffer
  • Energiinntaket er basert på pulver i vann med noe mat i tillegg
  • Gir vekreduksjon på 4-6 kg
  • Anbefalt varighet er 2-3 uker
  • Dokumentert effekt på kortvarig vektreduksjon
  • Egner seg for overvektige som ønsker rask reduksjon i vekt
  • Bivirkninger som kan oppstå er svimmelhet, tretthet, hodepine, fysisk slapphet

Ønsker du mer informasjon om en eller flere av disse diettene, kan du lese denne boken:

bok

Referanse: «7  slankekurer som garantert virker» skrevet av Maria Thommessen.

Neglhuset   Bodymag.no

Svar