Dampende sex for bedre kondis!

  • Skrevet 12. september 2017

En omgang dampende sex er alt som skal til for å komme i form. Det hevder professor i kardiovaskulær fysiologi ved NTNU. Hvis du ikke har en partner, kan du gå i bratt bakke!

dampende sex

Professor anbefaler sex eller bratt bakke!

For å komme i form må pulsen opp. Professoren Ulrik Wisløff forteller at det å trene så svetten renner to til tre ganger i uka er en rask og sikker oppskrift på å komme i form. Du må selvfølgelig ikke ha en vill omgang med dampende sex. Det finnes andre alternativer for deg som er av den mer rolige typen. Hvis du har en bratt bakke i nærheten, kan det være alt som skal til. Gå deg varm i ti minutter og deretter går du raskt oppover bakken slik at pulsen øker og du svetter godt. Gjentas dette to-tre ganger i uka, vil du etter et par uker oppleve merkbar bedring av kondisjonen.

Lav kondisjon gir økning i risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom, og for tidlig død. Kondisjonsnivået er en indikator på hvordan det står til med hjertehelsa. Nye tall fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) viser at det går an å starte forsiktig og likevel få stor helseeffekt. Terskelen for å komme i form er mye lavere enn vi tidligere har trodd, i følge Wisløff. Resultater viser at om du trener intervaller på 4×4 eller 1×4 så er fremdriften i kondisjon på omtrent samme nivå. Wisløff understreker at metoden ikke vil ha like god effekt på personer som allerede er i god form.

Å ta seg en intervall-økt på tredemølle 2-3 ganger i uken, er ingen dum idé etter styrketrening. Du kan for eksempel gå i lett oppoverbakke i ti minutter og deretter enda fortere i tung oppoverbakke i fire minutter. Da skal du gå så fort og bratt at du svetter. Så kan du sette mølla i nedtrappingsmodus (cool down). Når du er ferdig kan du hoppe rett i dusjen og være fonøyd med økta. Det skal i følge denne undersøkelsen være nok.

Er du allerede godt trent og har bra kondisjon, må mer til. Hvis du vil avansere og gjennomføre en plan, så er denne intervalltreningen et godt tips for å få bra kondisjon:

Uke 1

  • 4 x 400 meter.
  • Gå/jogg 200 meter i pausen mellom intervallene.

Uke 2

  • 6 x 400 meter.
  • Gå/jogg 200 meter i pausen mellem intervallene.

Uke 3

  • 2 x 800 meter etterfulgt av 4 x 400 meter.
  • Gå/jogg halvparten av distansen mellom intervallene.

Uke 4

  • 4 x 800 meter etterfulgt av 4 x 400 meter og 2 x 200 meter.
  • Gå/jogg halvparten av distansen mellom intervallene.


Uke 5

  • 4 x 800 meter etterfulgt av 4 x 400 meter og 4 x 200 meter.
  • Gå/jogg halvparten av distansen mellom intervallene.

Uke 6

  • 6 x 800 meter etterfulgt av 2 x 400 meter og 2 x 200 meter.
  • Gå/jogg halvparten av distansen mellom intervallene.

 

Kilde: forskning.no og iform.nu

Neglhuset   Bodymag.no

Svar