DISIPLIN på 21 dager!

  • Skrevet 3. august 2017

bodymag_disipli_image

Disiplin er nøkkelen til å ta styring over kroppen. Vi må huske at kroppen er vår venn og den sier klart i fra når den har fått nok. Lær av buddhistene å ta kontroll over kroppen på 21 dager!

Tekst/foto: Marika Lejon

Når kroppen har fått nok, så kjenner du det ved at du får vondt, blir kvalm, sliten eller mangler energi. Psykiske lidelser kan også være en grunn til at kroppen er overbelastet. Du kan for eksempel få angst bare av å tenke på trening. Det er svært viktig å lytte til kroppen. Disiplin handler ikke bare om å kjøre på, men også om å ha tålmodighet og la kroppen hvile. Mange sliter med disiplin. Da er det fort gjort å overtrene. Det gjelder å finne din gyldne middelvei.

Disiplin er en innstilling du skaper i hodet. Ved å endre måten du tenker på kan du lett få bedre disiplin. Når du først har fått litt disiplin, er det mye enklere å tøye grensene enda lengre til enda mer disiplin. Man må gå sakte, men sikkert frem. Ved å stadig øke disiplinen, vil du beherske kroppen og sinnet bedre og bedre. Her er noen tips til deg som sliter med disiplinen.

Et skritt gjør det lettere å ta neste!

Ofte ser man utover stua og tenker; «dette gidder jeg bare ikke å rydde». Men så vet du, at hvis du bare begynner å samle sammen alle avisene, så er du allerede i gang. Da fortsetter man gjerne også. Slik er det også med treningen. Når klokken ringer 05:55 og du skal kjøre kardio, kan du være trøtt og heller velge å slå av alarmen for å sove lengre. Men så er det faktisk slik at hvis du bare klarer å få på deg joggebuksa, så er du i gang og da fortsetter du gjerne. Da kan det være lurt å sette joggebuksa ved sengen. Det eneste du skal tenke når alarmen ringer er at du skal ha på deg buksa. Da ruller det videre. Ikke tenk for mye på hva som kommer, men mer på «nuet». Hva må du gjøre NÅ, for å komme dit du vil? Begynn i det små. Husk at hvis du skal et sted, må du gå veien dit. Det hjelper ikke å hoppe fra første til siste gir. Da er du dømt til å feile. Ta ett skritt om gangen, slik at kroppen klarer å følge med deg.

Hold ut i 21 dager!

Hvis du klarer å holde planen din i 21 dager, så blir det en vane. Det er en gylden regel hos Buddhistene. Det står i flere buddhistiske skrifter at det tar 21 dager å vende av seg noe, og 21 dager å tilvenne seg noe. Etter 21 dager blir det faktisk vanskelig å snu om den nye vanen.

bodymag

 

Belønning er viktig!

Belønningen får du uansett, på grunn av resultatene du oppnår. Men det er lurt å belønne seg med noe etter du har gjort det du skal. Du trenger ikke belønne deg med mat (det kan bli en dårlig vane), men for eksempel noe så enkelt som en film, serie eller gi deg selv en hel time i badekaret. La slike små avbrekk bli en belønning som du velger å nyte fordi du gjennomførte det du satte deg som mål for dagen. Det handler om å ikke ta slike fornøyelser for gitt. Gjør disse avbrekkene og små gledene til noe du unner deg fordi du har oppnådd noe.

Tenk at du ikke MÅ!

Begynn aldri på det du skal ved å presse deg selv for hardt i tankegangen.

Hvis du er lite motivert, er det best å tenke at du skal gjøre det du kan få til. Tenk at litt er bedre enn ingenting. Vanligvis overgår man alle sine forventninger, de dagene man føler seg umotivert. Man er for eksempel så sliten at man tenker at «Jeg bare skal trene i 15 minutter i stedet for 45 minutter». Etter de 15 minuttene er energinivået på topp igjen og man gjennomfører likevel de 45 minuttene. Som sagt; kommer du i gang, så er du i gang.

Snakk til deg selv før du legger deg! 

Det er lurt å snakke til seg selv før du legger deg. Hver natt kan du for eksempel gjenta for deg selv; «Jeg elsker å trene. Det er tungt og deilig. Jeg blir i bedre humør. Jeg er sprek og jeg føler meg bra». Det hjelper utrolig nok mer enn du aner. En person som tenker dårlig om seg selv, får dårlig selvfølelse. Det er svært logisk. De tankene du tenker og de ordene du sier til deg selv er slik din verden blir. Tanker og ord former den du er og din situasjon.

Følg med på at du forbedrer deg!

Skriv ned resultatene dine. Når hjernen din får bekreftet at det funker, vil den strekke seg enda lengre. Resultater er den beste motivasjonen som finnes. Alt som mennesket ikke får bekreftet må man bare tro på. Når vi får bekreftet vår tro blr vi motiverte til å skifte til neste gir.

bodymag

Skryt av deg selv!

Ikke glem å skryte av deg selv. Vær stolt over resultatene dine og fortell om dem til andre. Når du forteller andre om dine prestasjoner og de også ser forandringen, vil det virke meget sterkt på din egen motivasjon. Kanskje mye sterkere enn bare å se resultatene selv. Når andre ser hva du har klart, får du dobbel bekreftelse (egen bekreftelse og andres bekreftelse). Du får mer tro på deg selv og at du mestrer. Du begynner å forstå at du kan klare BEDRE når du vet at du har mestret første delmål! Det er ikke bare du som ser det, men også andre.

Identifiser deg med det du ønsker!

Identifiser deg med den personen du ønsker å bli. Skriv gjerne en liste over de egenskaper du ønsker og strekk deg mot å matche denne listen. Det er kun spørsmål om vilje og tro.

Du trenger ikke ha dårlige vaner!

Dårlige vaner dyrker man selv. Hvis du stadig vekk venner deg til å gjøre en dårlig uvane, så blir det vanskeligere og vanskeligere å ikke identifisere seg med den. Den blir mer og mer «deg» i din forestilling om hvem du er. Illusjonen vokser altså for hver gang du repeterer uvanen. Husk; det handler om et skritt av gangen. Jo flere ganger du lar være å gjøre en dårlig vane desto lenger vekk driver du vekk fra den.

yoga_bodymag

Vær ikke i tvil om at det du ønsker er oppnåelig.

Mange har gjort det før deg, og du klarer det du også. Øvelse gjør mester, og det gjelder alt. Ting tar tid, men tiden kommer. Når du utvikler deg, blir alt lettere og lettere og du kan tillate deg å gjøre det enda vanskeligere og vanskeligere. Da vokser du, og du lærer å stole på deg selv og tro på deg selv, nettopp fordi resultatene kommer til deg.

Som nevnt innledningsvis, må du høre på kroppen. Ta små skritt av gangen, slik at du ikke belaster kropp og sinn. Får du en skade eller på en eller annen måte blir hindret i din fremgang, så skal du likevel fortsette. Du må bare senke kravene og la det som er vondt hvile. Selv om en del av kroppen svikter, så har du likevel resten i fin form. Skulle du blir overtrent, må du fortsatt trene, men velge en mer behagelig og åndelig metode. Yoga, gåturer eller svømming er gode måter å trene på, inntil kroppen er leget og du kan sette i gang neste gir!

Du er 21 dager unna!!!

beautiful_life_bodymag

Neglhuset   Bodymag.no

Svar