10 tips for å lykkes med treningen!

  • Skrevet 1. juni 2016

Lykkes du ikke med treningen? Du mangler kanskje motivasjon, disiplin og fokus. Målet du har satt deg må være realistisk og gjennomførbart. Ting kommer aldri gratis og man trenger rett innstilling for å lykkes. Her er ti tips til å nå dine mål!

10 tips for å lykkes

1) Ta en dag dag av gangen

Det du gjør her og nå er det viktigste. Tenker og planlegger du for langt frem i tid, mister du fokus lettere. Sett deg heller delmål hvor du kan starte aktivt her og nå. Ved å planlegge noe som skal gjøres, uten å aktivt gjøre noe i øyeblikket, så ender man opp med å hele tiden skyve ting foran seg. Du er en del av omgivelsene og omgivelsene er i stadig forandring, noe som gjør at planene dine vil forandre seg ettersom tiden går. Så finn ut hvordan du kan starte allerede i dag. Sett deg delmål, som tilslutt skal føre deg til hovedmålet.

2) Gi deg selv rom for å ta en pause

Om pausen er på noen minutter, timer eller flere dager har ingen betydning. Det viktigste er at du ikke blir oppslukt av det du jobber med. Kroppen og tankene trenger avbrekk. Tar du ikke vare på deg selv, kan du ende opp med å bli utbrent, deprimert eller syk. Hvis du har problemer med å komme i gang igjen etter et avbrekk, så er det noe mer grunnleggende som holder deg tilbake. Dette kan for eksempel være frykt for å lykkes. Da må du erkjenne hva problemet er og jobbe med dette konkret, for å komme deg videre.

3) Finn på noe annet i ny og ne

I dine avbrekk og pauser er det viktig at du gjør andre ting enn det du har som hovedmål. Variasjon er svært viktig. La tankene hvile og aktiver andre deler av hjernen. Gjør noe som er helt annerledes og utforsk også andre evner du har. Dette er med på å øke selvtilliten. Vis deg selv at du har evner på andre områder og at du har frihet til å velge mellom forskjellige aktiviteter i livet ditt.

4) Se helheten

Selv om det går dårlig en liten stund og motivasjonen dabber av, betyr det faktisk ikke så mye i det store og det hele. Hvis ting ikke går nøyaktig som planlagt, så husk at du har tid til å rette det opp. Liver er langt og man kan lære av sine feil. Det er ingen krise om noe kommer litt ut av balanse. I stedet for å få panikk, kan du sette deg ned å analysere hva som skapte ubalanse og dermed finne en løsning på hvordan du kan komme på rett kurs igjen.

5) Sett realistiske mål.

Målene du setter deg kan ikke være for høye. Hvis du setter deg for høye mål, er du dømt til å mislykkes, noe som vil sette en knekk på selvtillitten. Hvis du innerst inne er klar over at det er umulig å nå det du har målsatt deg, bør du senke kravene. Det er ikke lurt å sette for høye mål, for deretter å «planlegge» at du er fornøyd med å kanskje klare halvparten. Da lærer du deg selv at du ikke trenger å være 100%. Sett deg likevel så høye mål du kan, men samtidig så realistisk som mulig.

6) Sett delmål

Dette har en sammenheng med det å sette seg realistiske mål. Dette vil gjøre hovedmålet overkommelig. Hvis du har et mål som er så stort at det virker uoverkommelig, så vil du raskt miste motivasjonen. Stykker du hovedmålet opp i flere delmål, så vil du klare å fokusere på å faktisk gjøre de tingene som du må gjennom, for å klare hovedmålet. Etterhvert som delmålene gjennomføres, vil du få motivasjon og tro på du klarer målet ditt, fordi du kommer nærmere og nærmere>>>

Foto: Nina Johnsen

Foto: Nina Johnsen

7) Konkurrer med deg selv og ikke andre

Mange har selve konkurransen som motivasjonsfaktoren og fokuserer mye på hvem man ønsker å slå. Men det er faktisk slik at hvis man fokuserer på å konkurrere med seg selv og ikke andre, så bidrar dette til at motivasjonen holdes igang lenger. Da er det lurere å tenke på den man ønsker å slå/utkonkurrere som en inspirasjon i stedet, og ikke som en konkurrent.

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

Ta kontroll over karbohydratene i maten, som du spiser, med Phase 2 To Go. Effekten av Phase 2 To Go virker umiddelbart ved inntak. Ruis Phase 2 To Go blokkerer opptil 70% av karbohydratene i mat, som ris, poteter, pasta og bakervarer.

8) Opparbeid selvdisiplin

Selvdisiplin er nødvendig for å nå et mål, selv om man har motivasjon. For å holde motivasjonen oppe er selvdisiplin grunnleggende. Selvdisiplin er evne til å fokusere på de indre og ytre motivasjonsfaktorene. Det å ikke la seg distrahere av andre ting. Dette kan krasje litt med tanken om å ta «pause» og gjøre noe helt annet for å gi kroppen ro. Derfor er det viktig å ha andre interesser eller aktiviteter utenom, som ikke lager hindringer for å nå hovedmålet.

9) Finn dine inspirasjonskilder

Finn inspirasjon i alt du kan klare og ha det rundt deg ofte. Det kan være musikk, kunst, film, bøker, suksessfulle mennesker eller familie. Inspirasjonskildene kan være alt mulig. Stopp litt opp for å se deg rundt! Du kan finne inspirasjon i det meste, hvis du setter rett fokus på det og velger å se det positive i omgivelsene. Ofte kan man kalle det å finne «mening» i ting.

10) Skaff deg en mentor

En mentor sin oppgave er å være en motivasjonsfaktor. Mentoren kan gi deg innspill og forslag på hvordan du kan gjøre ting annerledes og til det bedre. Du vil få arbeidet ditt sett fra en annen vinkel, noe som er klokt å ta med seg. En god mentor har også nødvendig kunnskap som vil komme deg til gode. Det er viktig å finne en mentor som du stoler på og som du har tillit til. Kommunikasjonen bør være god, slik at du føler deg trygg på å fortelle denne personen hva som ikke passer for deg og hva du sliter med. Dette er grunnleggende, for at mentoren kan hjelpe deg videre.

Referanse: dinevibber.no

Bodymag.no

Svar